Marian Dancso: Inkluze je o tom, že každé dítě máme vzdělávat tak, aby maximálně využilo svůj potenciál

/obrázek zdroj: internet/

Je jedním z desítek Romů, kteří se rozhodli aktivně zasahovat do dění ve svém městě a vstoupili do komunální politiky. Co obnáší práce opozičního zastupitele jsme tentokrát nechali stranou, protože MARIAN DANCSO je zároveň jedním z mála romských pedagogů – přes 17 let působí na základní škole v litvínovském Janově.

Nedávno jste se počtvrté stal zastupitelem Lomu. Myslíte si, že tenkrát před dvanácti lety vám ke zvolení pomohlo, že jste učitel?

Ano, určitě. Lom je malé město, takže se zde lidé znají. Působil jsem v Janově na škole, ale v té době jsem byl známý také tím, že jsem jezdil na moři, lidi mě potkávali v uniformě – když byly hlavní prázdniny, vracel jsem se na loď.

Takže vy jste původně námořník?

Vystudoval jsem obor se zaměřením na námořní dopravu, prošel jsem si výučním listem, pak maturitní nástavbou oboru zaměřeného na širší působnost na moři a ekonomiku. Mezitím jsem jezdil po Evropě, nejčastěji Hamburg – Rotterdam – Amsterdam, ale při jedné zahraniční cestě jsem utrpěl úraz a ochrnul jsem v oblasti obličeje. Hledal jsem pracovní uplatnění v blízkosti domova a první inzerát, na který jsem zavolal, byl z janovské školy. Nejdříve jsem začínal jako asistent pedagoga, později jako romský pedagogický asistent. Vždycky mě bavily jazyky, na základní škole jsem měl němčinu, angličtinu jsem se učil jako samouk a na jazykových kurzech, zvládám základy španělštiny – když se chcete domluvit v zahraničí, tak musíte něco umět. Začal jsem učit nejdříve na čtvrt, pak na půl úvazku, přibral informatiku, až jsem se dostal na klasický úvazek učitele. ...

 

Celý text je k dispozici na www.romea.cz/cz/publicistika/rozhovory/marian-dancso-inkluze-je-o-tom-ze-kazde-dite-mame-vzdelavat-tak-aby-maximalne-vyuzilo-svuj-potencial