Je-li poslanec Schwarz tak velkou autoritou, nepotřebuje k tomu anonymní zastánce?

Před několika týdny jsem byl osloven redaktorem deníku Mladé Fronty, konkrétně Jakubem Pokorným, který se zajímal o souvislosti majetkového přiznání lomského zastupitele, radního a poslance Parlamentu ČR Bronislava Schwarze, který si v Lomu koupil dům za 200 tisíc korun.

Pokud vím, pak odhadní cena domu byla něco málo přes milion korun, a dům byl opravdu delší dobu nabízen k prodeji. O koupi domu požádal v roce 2015 právě Ing. Bronislav Schwarz. Zažádal Zastupitelstvo města Lom, jehož je členem o snížení kupní ceny na částku 600 tisíc Kč s tím, že jedna třetina z této částky bude vyplacena městu hotově a zbylé dvě třetiny této částky budou prokazatelně proinvestovány na domě. Tzn. nové okna, fasáda, střecha atd.

Osobně jsem s tímto druhem „privatizace“ nesouhlasil, a měl jsem k tomu řadu připomínek již od samého začátku, kdy radnici ovládli Severočeši.cz, ODS, sdružení Lomáci. Na druhou stranu i já, a to nejen z pozice zastupitele města Lom jsem měl možnost se ucházet o koupi podobného domu na Náměstí Republiky. Ze záměru koupě však tehdy sešlo. Jedním z důvodů je, respektive byl, způsob prodeje nemovitosti, protože každá takto koupená nemovitost od města bude zapsána do katastru nemovitostí až po splnění kritérií (nová fasáda, okna atd.) V takovém případě nelze získat hypotéční úvěr na financování nemovitosti, což je poněkud „nadstandardní“ postup v případě běžné koupi domu, stejně jako pro získání úvěru.

Po zveřejnění článku v Mf Dnes o ekonomické aktivitě poslance Schwarze přišlo několik reakcí také na e-mail politického hnutí OMMO, za nějž jsem zastupitelem. Maily byly anonymní a směřované také mně. Reakce chodily z adresy mikonako@seznam.cz. Zarážející je, že tato přezdívka se kdysi objevila ve spojitosti s panem Miroslavem Kováčem, romským aktivistou, který pod touto přezdívkou vkládal články např. na server www.romea.cz, ale sám je znám i jako veřejně činná osoba a účastník řady občanských akcí a aktivit. Jak jsme si zjistili osobně, M. Kováč za touto adresou není, a jeho přezdívka byla – a je dlouhodobě – zneužívána. Přitom právě z adresy mikonako@seznam.cz chodily spíše urážlivé zprávy, přitom osobně dotčené a rádoby zasvěcené komentáře – mimo jiné nad rámec problematiky koupě domu poslancem Schwarzem.

Z již nikoliv sdílené, ale osobní zkušenosti mohu uvést, že velmi podobné e-maily jsem zažil již v roce 2012, kde se mě, moje přátele a rodinu snažil „někdo“ zastrašit. Zřejmě, abych se zcela zřekl mediální prezentace související s děním v našem městě. A ta se mě týkala nejen osobně, ale už jako řádně zvoleného zastupitele.

Považuji za velmi laciné se schovávat za adresu či jiný, smyšlený nick (mikonako), navíc přitom vědomě manipulovat a zneužívat přezdívku existujícího člověka M. Kováče, občanského aktivistu. Podle významu reakcí lze soudit, že, ať už je dotyčný autor jakkoli profesně či sociálně postavená osoba, jsou jeho reakce spíše k politování, není-li schopen obhájit si své názory.

V závěru bych jen podotkl, že je mi opravdu jedno, jestli má poslanec jeden, dva či více domů. Jen by neměl nadužívat pozice, v níž se jako mnohonásobně veřejný činitel nachází, k tomu svou manželku ve funkci starostky města a vydávat své úsilí za sociálně a ekonomické prospěšné pro město. Nejsem zaujatý, protože jsem několikrát osobně hlasoval o podobných prodejích. Přitom všichni víme, že kupní síla poslancova příjmu a kupní síla příjmu běžného občana Lomu není v tom, že jeden „v potu tváře“ obsadil poslaneckou lavici a druhý je jen lenoch. Ale třeba v právě v nerovnováze postavení, které jeden může využít a zneužít kdykoliv, zatímco druhý přitom bud ještě označován za „póvl“, který to musí strpět, nemá-li prý navíc.