Mít či nemít vlastní názor?

na www.facebook.com jsem napsala:

 

Při „brouzdání“ sociální sítí Facebook jsem se podívala na stránku své neteře a do očí mi padly fotografie jejich přátel. Jedna z nich - fotografie mně známé - paní doktorka Dernerová. Proč ne! Neteř má nemocného syna a paní doktorka ho léčí. K výkonu profese - všechna čest! Už méně mě naplňuje nadšením, že se pustila na politickou dráhu. Proč? Minimálně proto, že jsem se dosud nesetkala s politikem, který by skloubil profesi s aktivní angažovaností v politice, aniž by jedno bylo na úkor druhého. A to paní doktorka je ještě městskou zastupitelkou a pacientskou ombudsmankou… Ale nechci více předcházet událostem a paní doktorka bude tou, která překoná mou skepsi a bude kandidovat na další post, na který bude zvolena a pak… Nezbude, než držet nám, potenciálním pacientům palce, aby si politici-lékaři na nás v případě nutnosti přeci jen udělali čas.

Po dalším pročítání jsem narazila na dotaz na paní doktorku Alenu Dernerovou: Proč řada mladých lidí nemá svůj vlastní názor? Odpovídá Jiří Halbrstat: Protože ho nemá ani rada starších? Ie. Jejich rodiče a další „vzory“… Reaguje paní Alena Dernerová: Asi máš pravdu ještěre, často přebírají nesmysly od rady starších.

Ptám se: Proč si myslí paní Dernerová, že mladí nemají vlastní názor? Proč takto zobecňuje? Opravdu může mluvit za všechny „mladé“? A co takto: může mluvit také za sebe? Osobně totiž názory paní doktorky znám z doby, kdy před ne dlouhým časem byla hlavní kritičkou Sdružení Mostečané Mostu, a nikoliv jistě neoprávněně. Nemyslela-li to tehdy vážně, pak by moje důvěra v politickou autoritu této paní byla hodně na vážkách. A musím se ptát, kdy svá slova vlastně myslí tato paní vážně? Nyní za toto uskupení kandidovala do Zastupitelstva města Mostu. Za jeho „prodlouženou ruku“ – Severočeši.cz – pak, jistě nikoliv náhodou do senátu. Uspěla. Nic proti – to „výherní kolo“, kterým točili tito stejní lidé ze dvou různých stran společným balíkem peněz, bylo asi dostatečné velké, že si stačili obtočit dostatečnou volební část občanů Mostecka. Kdyby byla soutěž politických stran a hnutí opravdu regulérní a nikoliv takto „korupční“, nevadilo by mi to. Ale tahle „korupce v přímém“ přenosu, souhlasím s panem politologem Zbořilem, se mi prostě líbit nemůže a nesouhlasím s ní. Asi proto v mých očích občanský profil paní doktorky hodně klesl.

Ptám se: kde se stala u paní doktorky ta změna? Změna, že s podobnými způsoby souhlasí. Je to tedy přes všechnu předcházející kritiku toto její vlastní názor? Jestli je tomu tak, je mi z toho smutno. Asi ani paní doktorka nebude patřit k těm světlým výjimkám a já si mohu uchovat stále svůj názor. Stejný. A to ke všem těm pochybnostem není až tak špatné.

Asi nebudu v táboře sympatizantů paní doktorky populární. Ale o to mi ani nešlo. Záleželo mi na lidech a jejich prospěchu. Také proto jsem kandidovala za OMMO v Mostě, do jehož některých kandidátů se tak nechutně kopalo právě z tábora lidí, k jejichž politickému spektru se přihlásila také, bohužel, paní doktorka. A zřejmě asi věděla, proč, raději.

Jenom se mohu teď už ptát paní Dernerové, političky, zda ve všech souvislostech přebírá odpovědnost za způsoby politiky SMM, potažmo Severočeši.cz? A docela se hrozím, jak se tohle celé divadlo v Mostě a okolí bude dále vyvíjet. A ne snad kvůli paní doktorce, ale lidem, kteří tu žijí. Hlavně ti, co tohle divné politické tažení prohlédli, už měli a ještě budou mít obtíže, pokud si budou chtít udržet a dále prosazovat právě své vlastní názory. A ty se nebudou líbit mocným v Mostě a okolí. Moc ráda bych, aby mě paní doktorka přesvědčila o opaku, ale selský rozum mi napovídá, že ona sama nebude moci jinak. Škoda – právě to je ten „vlastní názor“.