Předkládáme vám k přečtení, zamyšlení i podpoře volební program OMMO v Mostě

Naší vizí je, aby se město Most mohlo lépe prosadit na cestě rozvoje mobility v oblasti dopravy, informací (dat) a služeb.

Volební program politického hnutí Občané městu, město občanům (OMMO)

pro komunální volby ve městě Most

na období 2018 – 2022

 

1.     Samospráva a státní správa

Participace - posílení přímé účasti občana na správě a rozhodování města

  • Činnost orgánů místní samosprávy a státní správy přiblížit co nejvíce občanům, zejména přímým zapojením do tvorby rozpočtu města, např. při uskutečnění projektů financovaných z městského rozpočtu (participace).
  • Efektivnější komunikace s veřejností, např. v rámci info-portálu „Za lepší Most“ (nebo mobilní aplikace Zmapuj to), kam by občané posílali své návrhy, oslovením různých sociálních skupin (živnostníci, senioři, studenti, sociálně kulturní menšiny) a spuštěním info-portálu „Vaše priority“, „Školní fórum“ atd.
  • V návaznosti na předchozí body prohloubit a více podnítit zájem místní samosprávy o rozšíření digitálních služeb v oblastech jako je elektronická veřejná správa, zdravotní služby a cestovní ruch, a to prostřednictvím speciálních aplikací (Projekt WiFi4EU).
  • Trvající průhledná kontrola zacházení s veřejnými prostředky. Kontrolní roli občanů posílit ustavením osadních výborů.
  • Eliminace jevů jako korupce, úzce, zájmově orientovaný lobbismus, neprůhledná propojení politických a ekonomických zájmů, sledující převážně soukromý profit osob na různých úrovních správy i samosprávy; opatření takto prováděná v koordinaci s občany konzultovat a opírat o právní posouzení.
  • Ve spolupráci se zastupiteli, odborníky, školskými, sociálními zařízeními i společenstvími vlastníků bytových jednotek směřovat kroky motivující ke zlepšení úrovně mezilidských vztahů.
  • Princip poměrného zastoupení v orgánech města (výbory, komise) rozšířit o odborné a občanské zastoupení ve výborech a komisích města (politická participace v průběhu volebního období). S výsledky konkrétních činností pravidelně seznamovat jednání zastupitelstev, a také občany města.
  • Zkvalitňovat činnost Komise rady pro občanské obřady (do jejího čela volený zastupitel), např. větší úloha při koordinaci tradičních svátků, slavností nebo pietních akcí, při významných státních událostech. Tyto záležitosti pojmout v duchu celospolečenského zájmu spojeného s prohloubením informovanosti, kultury, tradic na celostátní i regionální úrovni. Angažovat v této oblasti např. muzea, galerie či knihovnu v Mostě. Ve spolupráci s Oblastním muzeem v Mostě vytvořit např. stálou expozici o zaniklých obcích spojených s těžbou uhlí. Cílem je prohloubení tzv. historické paměti a sounáležitosti s regionem prostřednictvím historických souvislostí zaměřených také na současnost.

 

2.     Sociální oblast, školství, kultura a sport

Vzdělání, výchova, sociální práce a kultura – méně sociálních rizik

  • Vyhodnotit a dále rozvíjet materiální podmínky pro činnost charitativních organizací a hnutí (Hospic Most, K-centrum, Diakonie, Mateřské centrum aj.), včetně racionálního přístupu k jejich financování na bázi Komunitního plánu sociálních služeb na léta 2019 - 2022; vytvořit společnou informační platformu mezi městem a zástupci těchto organizací směrem k větší propagaci, s ohledem na potenciální sponzorské aktivity a zájem občanů.
  • Spolupráci s organizacemi, jako např. ČČK, Svaz důchodců, Svaz invalidů, sportovní a mládežnické organizace a další koncipovat jako součást volnočasových aktivit. Zvýšit dobrovolný podíl těchto organizací uvnitř dětských a mládežnických organizací, např. se školními parlamenty; průběžně zprostředkovávat setkání s jejich zástupci na úrovni škol a školských zařízení.
  • Větší pozornost věnovat kvalitě života v sociálně problematických částech města a dopadům na občany bez rozdílu. A to z pohledu nejen jejich menší ochoty či schopností se přizpůsobit většinově přijatým sociálním podmínkám, ale i z pohledu „institucionalizované pomocné ruky solidární většiny“. Bez důsledné a náročné kontroly dodržování zákonů, vymahatelnosti práva (stejná práva, stejné povinnosti), koordinace státu a Ústeckého kraje nemůže být tato problematika řešena.
  • Podpořit také rodinnou politiku v rámci komunální sféry. S ohledem na stav, veřejný zájem a zejména potřeby rodiny vyhodnotit a stanovit záměr k opravě a úpravě předškolních zařízení. Zohlednit dispozice na území města. Koordinovat tuto činnost s volenými zástupci na celostátní úrovni, ve vazbě na legislativní úpravy.
  • Jednou z cest řešení sociální problematiky na úrovni města je větší podpora konceptu sociálního bydlení. Vyvinout proto tlak na místní i centrální politickou reprezentaci na přijetí zákona o sociálním bydlení.
  • Rostoucí chudoba oslabující kvalitu života nemalé části populace v Mostě nás vede k tomu navrhnout zapojení se do systému oběhového hospodářství snižujícího plýtvání potravinami.[1] Příkladem může být ve spolupráci se sociálními a charitativními organizacemi zřizování na území města tzv. sítě komunitních chladniček pro uchování potravin a omezení plýtvání s nimi.
  • Vzhledem k nárůstu rizikových faktorů na mosteckých školách, především chování, vzájemné vztahy, vystupování a jednání zmapovat situaci, vyhodnotit příčiny a jejich nositele. K řešení je přitom třeba využít všech dostupných nástrojů – pedagogických, intervenčních, sociálních i trestněprávních. S ohledem na vážnost situace průběžné monitorovat nejrizikovější místa (školy), včetně fyzické přítomnosti intervenčních pracovníků ve školách v průběhu vyučovacího dne (koordinace město, městská policie, škola i odpovědní zástupci žáků).
  • Pro optimalizaci základních škol a předškolních zařízení musí být záměrem nejen finanční úspora za každou cenu, ale především zajištění kvalitní výuky a výchovy dětí, zasadit se v maximálně dostupné míře o projekty modernizace a údržby budov základních a mateřských škol a jejich okolí, s možností využití jejich zázemí pro sport a volný čas dětí.
  • Zintenzívnit kroky vedoucí v rámci dalších škol k zavádění pracovního vyučování zohledňujícího základní dovednosti z praktického života – dílny, pěstitelské činnosti, sociální činnosti, počítačová a finanční gramotnost (úroveň ověřovat praktickými cvičeními).
  • K úvaze dát podporu zřízení samostatné veřejné vysoké školy; lépe využít stávající kapacity odborných škol se zaměřením na technické obory, obory podnikatelsko-manažerské, sociálně pomáhající a výuku cizích jazyků.
  • Na území Mostu umístit dostupné lavičky s mobilním dobíjením a veřejnou, autorizovanou Wi-Fi. Lavičky by měli i nadále sloužit k odpočinku (senioři, maminky s malými dětmi atd.).
  • Podporovat rozvoj kultury ve městě zkvalitňováním součinnosti mezi rozhodujícími subjekty, jako Městské divadlo, Městská knihovna, Muzeum, Galerie, SVČ, hrad Hněvín, kulturní agentury i jednotlivci apod.
  • Rekonstruovat a modernizovat KD Repre, do něj přesunout nejen městskou knihovnu. Zabývat se i dalšími volnočasovými místy a zařízeními – např. park „Střed“ u Sportovní haly v Mostě, zařízení na Resslu aj. Jejich změny realizovat pod větší kontrolou veřejnosti. Záměry o změnách těchto míst a zařízení otevřít široké, organizované diskuzi odborné a veřejné. Např. právě v duchu participativní účasti občanů na záměru a realizaci. Apelovat na vedení města, aby se více aktivizovalo k využití spolufinancování (regionální operační programy, evropské finance, soukromé finance atd.) těchto míst a zařízení.

 

3.     Životní prostředí

Životní prostředí – vizitka zdravého rozumu

  • Motivovat větší zájem občanů o stav zeleně, čistoty, pořádku ve městě a v jeho nejbližším okolí („aktivní občan“ – viz Aarhuská úmluva) – jde o kulturnost, životní prostředí, ale i o zdraví každého z nás.
  • Kvalifikovaně připravovat město a jeho okolí na probíhající změnu klimatu (adaptační strategie), tj. používání propustné dlažby (městské povrchy), rozšiřování stinné zeleně, utvoření tzv. pocitové mapy horka, citlivé hospodaření s vodou (inventarizace zeleně a mapování přírodních zdrojů vody).
  • Vytvořit tzv. zazeleněná prostranství; využít stávající zařízení (parky atd.)majetku a správě města, které by sloužily k odpočinku a ozdravné funkci. Fond parků nerušit, ale průběžně opravovat a přizpůsobovat k potřebám dětských her, odpočinku a trávení volného času. Do těchto aktivit zainteresovat občany města, příp. zástupce bytových samospráv, a to dohledem nad fungováním, částečnou správou a s podílem na úpravách těchto prostor (odpovědný pracovník za údržbu volnočasových zařízení apod.).
  • Pro části města s největší koncentrací a pohybem lidí zřídit tzv. chytré koše (uvnitř je zabudovaný lis poháněný solární energií) na třídění odpadu (plast a papír). Pořádek ve městě celkově posílit rozmístěním nádob na odpad, nejlépe s možností třídění.
  • Aktivně řešit stav přemnožených holubů a strak ve městě.
  • Zvážit šíření tzv. vegetace na konstrukcích (zelené střechy, střešní zahrady, vertikální zahrady, pnoucí dřeviny), což by posílilo zájem a starost občanů o vzhled nejbližšího okolí a mohlo mít pozitivní ozdravný i sociální (pracovní) dopad z hlediska péče o vegetaci.
  • Průběžně a v koordinaci s bytovými samosprávami zorganizovat dotazníkové šetření mezi občany za účelem revitalizace kvality sídlištního života (např. o výsadbě stromů, rozšíření zeleně, umístění dětských hřišť nebo renovaci stávajících, o průjezdnosti sídlišti, parkování, ale i o zlepšení podmínek pro setkávání lidí, zajištění soukromí a bezpečnosti, zlepšení podmínek pro domácí mazlíčky atd.).
  • Koordinovat společná setkání odborníků a širší veřejnosti na téma permakultury, tzn. myšlenkové koncepce a souboru praktických návodů sloužících k vytváření a realizaci udržitelného designu, ten se může týkat lidských sídel a jejich okolí, zahrad, zemědělských systémů, měst i celých regionů, ale také utváření lidských společenství  (zdroj: https://www.permakulturacs.cz/)
  •  Připravit preventivní environmentální vzdělávací akce pro občany města, za účelem podnícení jejich většího zájmu o celkový kulturní vzhled svého okolí; v tomto směru je nezbytná role bytových samospráv, kdy kultura bydlení nezačíná a nekončí zavřením domovních dveří, ale je odrazem působení na prostředí vně i uvnitř nás, jejich vzájemného vlivu.
  • Zorganizovat v rámci ZŠ a bytových samospráv soutěž pod záštitou Magistrátu města Mostu o údržbě a pořádku v okolí škol a bydlišť pod názvem „Čistota baví, špína vadí!“
  • Školy a další zařízení získat pro přímou účast dětí, mládeže i ostatních v projektech pečujících o zelená či květinová prostranství („Osvoj si kus zeleně“), zlepšujících vzhled okolí i města.

 

4.     Volnočasové aktivity, bezpečnost lidí, ochrana jejich zdraví a majetku

Naše lhostejnost – naše příští oběť

  • Experimentálně vytvořit „komunitní centrum“ (samosprávný teenagerský klub) jako nástroj prevence kriminality, v němž by se organizovala zejména mládež, tzv. teenageři (skupiny mezi  12-18 lety). V něm by měli své kontrolní a konzultační pravomoci jak zástupci města, tak organizací, odborníci z oblasti psychologie, sociologie a pedagogiky. Princip sdružování by byl specifický, s ohledem na zájmové a motivující aktivity mladých lidí; spolufinancování města, sponzorů z řad soukromých osob, kraje, státu, příp. projekty z evropských fondů. Vytvořit zázemí pro různě sociálně situované skupiny mladých, role tzv. neformálních vůdců, jejich samostatné fungování směrem k budoucímu uplatnění ve školách, v zaměstnáních, rodině, společnosti. Cílem těchto aktivit je snížit růstový potenciál tzv. sociálně rizikových jevů a skupin. Za aktivní účasti města představit veřejnou webovou prezentaci o těchto aktivitách, s možností přispívat na tyto stránky z řad mládeže.
  • Prostředky určené na sport v rozpočtu města prioritně a vyváženě směřovat k jednotlivým subjektům, na rozvoj sportovních aktivit dětí a mládeže; více provázat s oblastí volnočasových aktivit. Vyhodnotit a předložit záměr o podpoře vrcholového sportu na úrovni města Mostu. Zohlednit také co možná nejširší účast dětí a mládeže na těchto aktivitách jako prevenci rizikového chování a sociálně patologických projevů.
  • Podporovat vznik širšího volnočasového projektu v koordinaci města, SVČ, dětských a mládežnických organizací, za účasti také zástupců odborné veřejnosti, ZŠ a středních škol, Dětského domova, Hipodromu Most, EQI Svinčice, areálu Ressl, hradu Hněvín, Městského divadla, Městské knihovny, Centra rozvoje turismu aj., příp. sponzorů.
  • Větší angažovanost SVČ směrem k organizaci aktivit seniorů.
  • Vzhledem k růstu kriminality dětí na Mostecku (89 činů dětí do 15 let, které nejsou trestně odpovědné v r. 2017) provádět městskou policií pravidelnou kontrolu dětí (jednotlivců a skupin), které se během všedního dne - v době školní docházky - nacházejí bez doprovodu dospělé osoby ve veřejných zařízeních (nákupní centra, ulice, veřejná zařízení, jízda načerno atd.). Informace uchovávat v elektronické podobě za účelem ověření a příp. recidivy a dát na vědomí rodině (pěstounům), škole atd. Režim sankcí nastavit včetně dopadů týkající se sociální situace rodiny či osob, v jejichž péči se dítě nachází.
  • Posílit činnost městské policie s ohledem na prevenci a vedení občanů k pořádku, dodržování zákonů a vyhlášek, represivní formu (pokuty, restrikce zasahující a omezující sociální status jednotlivce a skupin) používat při výrazném či opakovaném porušení zásad občanského soužití, zákonů a vyhlášek.
  • Městská policie nejvíce poslouží občanům Mostu fyzickým a pravidelným pohybem v jeho ulicích.
  • Zavést průběžné projektové aktivity zaměřené na laickou kynologickou veřejnost v duchu „Vychovaný a bezpečný pes je vizitkou svého pána“.
  • Zvýšit četnost a pravidelnost akcí městské policie zaměřených na kontrolu dodržování pořádku a čistoty, sběr psích exkrementů, prevenci vandalismu na městském majetku, majetkových hodnotách obecně apod.
  • Podporovat informovanost o postavení a úkolech policejních složek k prohlubování občanského a právního vědomí občanů města.

OMMO – hlas pro občana



[1] „Povinnost vyplývá z novely českého zákony o potravinách a tabákových výrobcích, která platí od ledna 2018. V současné době funguje systém darování potravin na dobrovolné bázi. Záleží na jednotlivých prodejcích, zda se rozhodnou posílat kamiony s přebytečnými výrobky z regálů do skladů potravinových bank.“ (zdroj: https://euractiv.cz/section/aktualne-v-eu/news/1184822/?utm_source=traqli&utm_medium=email&utm_campaign=136)